Home >> Economie >> PARLAMENTARII PSD SI ALDE AU DEPUS LA PARLAMENTUL ROMANIEI 2 PROIECTE DE LEGI PENTRU DEZVOLTAREA ANTREPRENORIATULUI SI STIMULAREA ECONOMICA

PARLAMENTARII PSD SI ALDE AU DEPUS LA PARLAMENTUL ROMANIEI 2 PROIECTE DE LEGI PENTRU DEZVOLTAREA ANTREPRENORIATULUI SI STIMULAREA ECONOMICA

Parlamentarii PSD si ALDE au depus, in Parlament, legile pentru infiintarea Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii si a Bancii de Dezvoltare a Romaniei – necesare pentru „stimularea economica” si „dezvoltarea anteprenoriatului”, PSD cerand dezbaterea proiectelor in procedura de urgenta.

Proiectul de lege pentru infiintarea Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii – S.A. (FSDI), prevede ca institutia este detinuta „in intregime, pe toata durata sa de functionare, de catre statul roman”, drepturile si obligatiile izvorate din calitatea de actionar unic al FSDI fiind exercitate, in numele statului roman, de catre Ministerul Finantelor Publice.

„FSDI functioneaza ca un fond de investitii alternativ, administrat intern in conformitate cu prevederile Legii nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investitii alternative”, ASF fiind insarcinata sa emita reglementari specifice pentru activitatea FSDI.

Potrivit sursei citate, Fondul Suveran de Dezvoltare si Investitii are ca scop atat dezvoltarea si finantarea din fonduri proprii si din fonduri atrase, proiecte de investitii rentabile si sustenabile, in diverse sectoare economice prin participare directa ori prin intermediul altor fonduri de investitii sau al unor societati de investitii, singur sau impreuna cu alti investitori institutionali sau privati, cat si administrarea activelor financiare proprii, in vederea obtinerii de profit.

Operatiunile FSDI sunt finantate din: venituri obtinute din dividente incasate de la societatile la care detine actiuni, venituri din tranzactionarea de instrumente financiare emise de alte entitati, operatiuni cu instrumente financiare proprii, venituri din vanzarea de pachete de actiuni din portofoliu, imprumuturi, inclusiv prin emiterea de obligatiuni si din alte surse prevazute de lege.

FSDI va fi administrat in sistem dualist de catre un consiliu de supraveghere si un directorat, in conformitate cu prevederile Legii societatilor nr. 31/1990, se arata proiectul depus de parlamentarii PSD si ALDE.

Consiliul de supraveghere este format din 9 membri, „desemnati pe baza a cel putin” urmatoarelor criterii de selectie: expertiza in domeniul financiar-bancar necesara indeplinirii responsabilitatilor specifice FSDI, experienta in administrarea de societati, integritate profesionala, buna reputatie, cunostinte, aptitudini si experienta adecvate complexitatii activitatii specifice FSDI, atat individual cat si la nivel colectiv, dupa o procedura proprie de selectie transparenta, care va fi propusa de actionar si inaintata spre aprobare, prin hotarare, Parlamentului Romaniei.

FSDI este exceptat de la aplicarea prevederilor OUG 109/2011 privind guvernanta corporativa.

Numirea primilor membri ai Consiliului de supraveghere se face de cele doua Camere ale Parlamentului, la propunerea actionarului, pentru o perioada de cel mult 18 luni, avand ca mandat numirea directorilor si organizarea activitatii FSDI.

Presedintele Consiliului de Supreveghere va prezenta anual Parlamentului, pana cel tarziu la finalul lunii septembrie un raport de activitate asupra gestiunii economico-financiara si investitionale a FSDI, precum si stadiul indeplinirii fiecarui indicator de performanta in parte.

Capitalul social al FSDI subscris integral la data constituirii ar urma sa fie format din aport in natura reprezentat de pachetele de actiuni prevazute in aneza 1 precum si aport in numerar in valoare de 9.000.000.000 lei.

Initiatorii sustin, in expunerea de motive, ca „FSDI isi propune ca obiectiv direct sustinerea dezvoltarii economice prin investitii in sectoarele competitive, care antreneaza un efect de miltiplicare in economie, in urma atragerii de capital si surse din piata financiara”.

Program de guvernare 2017-2020 aprobat de Parlament prevede implementarea unei strategii economice nationale de dezvoltare pe termen mediu si lung, inclusiv prin crearea unor noi instrumente de investitii, care sa conduca la dezvoltarea economiei romanesti si sa ofere o alternativa de finantare a proiectelor de investitii in domeni precum infrastructura, energie, agricultura, sanatate, dar si alte domenii, spun initiatorii proiectului de lege.

„Crearea unui fond suveran de investitii reprezinta o masura necesara de stimulare economica prin care, in urma tragerii de capital din piata financiara interna si internationala, vor putea fi constituite surse de finantare pentru proiecte de investiti profitabile si sustenabile ce vor antrena un efect de multiplicare in economie, conducand la dezvoltare in paralel cu cresterea veniturilor bugetare”, se arata in expunerea de motive.

Infiintarea FDSI va avea impact asupra veniturilor bugetului de stat incepand cu 2018 in sensul reducerii veniturilor bugetului de stat cu valoarea dividentelor incasate de FSDI in contul actiunilor transferate in portofoliul FSDI, precizeaza initiatorii.

Parlamentarii PSD-ALDE spun ca „aceasta influenta va fi recuperata in anii urmatori primului an de functionare prin incasarea dividentelor pe care PSDI le va plati statului, in calitate de actionar unic”.

Cheltuielile cu taxele si tarifele necesare infiintarii FSDI se vor suporta din bugetul de stat, prin bugetul MFP-Actiuni Generale, estimandu-se un impact de aproximativ 100 mii lei pentru aceste cheltuieli pentru anul 2017, potrivit expunerii de motive.

PSD-ALDE au depus, in Parlament si Legea privind infiintarea, organizarea si functionarea Bancii de Dezvoltare a Romaniei – S.A.

Proiectul de lege prevede ca „BRD – S.A. (Banca) este o entitate juridica autonoma si independenta capabila sa incheie orice tip de contracte in scopul indeplinirii atributiilor sale, poate participa la achiziti publice si poate detine sau instraina orice bunuri in acord cu obiectul sau de activitate”.

Obiectivul Bancii este de a sprijini anteprenoriatul si dezvoltarea socio-economica a Romaniei prin promovarea investitiilor si asigurarea finantarii, prin derularea de servicii financiare si de consultanta, si prin emiterea de titluri de valoare si strangerea de fonduri sau de capital in scopul sustinerii acestor servicii, se arata in proiectul de lege.

Banca ar urma sa acorde „o atentie deosebita” nevoilor IMM, prin masurile de Ajutor de stat (in conformitate cu Regulamentul general de exceptare pe categorii de ajutoare sau prin masuri de finantare, in conformitate cu Regulamentul de minimis) si marilor proiecte de infrastructura.

Banca de Dezvoltare a Romaniei va putea acorda imprumuturi directe cu conditia sa nu excluda finantarea viabila din partea bancilor comerciale, a investitorilor privati si a altor intermediari financiari privati.

De asemenea, poate sa ofere finantare in conditiile pietei si sa obtina rentabilitate echivalenta cu cea obtinuta pe piata pe repere comparabile, cu conditia ca, in desfasurarea unei astfel de activitati nesustinute prin ajutor de stat, sa nu concureze cu furnizorii comerciali, ci „sa remedieze deficitul sau esecurile infrastructurii financiare”.

Banca nu poate sa preia depozite de la consumatori privati, prevede proiectul de lege.

Institutia ar urma sa fie condusa de un Consiliu de administratie format din 7 membru: presedinte si patru directori, persoane cu inalta competeta in sectorul economic, financiar si bancar, numiti de Ministrul Finantelor Publice; doi directori independenti, din sectorul non-guvernamental, numiti de Ministrul Finantelor Publice, la recomandarea Consiliului de Dezvoltare Economica si Sociala si care nu fac parte din acesta.

Mandatul presedintelui va avea o durata de 6 ani.

Initiatorii sustin in expunerea de motive, ca „pe fondul unei lipse acute de finantare extra-bugetara, se impune necesitatea infiintarii unei institutii a carei activitate sa constea in realizarea deopotriva pentru persoane fizice si juridice legal constituite, de finantari, cofinantari, refinantari, garantari sau alte operatiuni bancare, asigurari si reasigurari destinate sa asigure dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea autoritatilor de interes public, dezvoltarea regionala, sustinerea activitatilor de cercetare-dezvoltare, protectia mediului inconjurator si sustinerea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijloci in concordanta cu politica asumata prin programul de guvernare”, Banca urmand sa fie „un catalizator de dezvoltare a economiei romanesti”.

PSD si ALDE sustin ca abordarea este „consistenta cu viziunea europeana si urmeaza principiile noii arhitecturi a sistemului financiar european”.

Caracterul de urgenta solicitat de catre initiatori se justifica in contextul existentei unui risc major al pierderii unor finantari nerambursable cauzate de lipsa de cofinantare, se precizeaza in expunerea de motive.

„Impactul financiar asupra bugetului de stat consta in asigurarea capitalui de stat initial in cuantum de 1.000.000.000 de lei”, potrivit sursei citate.

PSD a solicitat Parlamentului sa dezbata si sa adopte cele doua proiecte de lege in procedura de urgenta.

Proiectele de lege au fost depuse la Senat, Camera Deputatilor fiind for decizional.

Premierul Mihai Tudose declara in luna iulie ca Fondul Suveran de Investitii nu va fi adoptat prin ordonanta de urgenta, ci va ajunge in dezbatere in Parlament, afirmand este „un lucru mult prea important”.

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat:

Continuarea navigarii pe acest website reprezinta acceptarea cookie-urilor. Afla mai multe

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close