Home >> Cetateni >> MINISTRUL AGRICULTURII, PETRE DAEA, FOARTE PREOCUPAT DE STABILITATEA PRETURILOR LA PRODUSELE ALIMENTARE

MINISTRUL AGRICULTURII, PETRE DAEA, FOARTE PREOCUPAT DE STABILITATEA PRETURILOR LA PRODUSELE ALIMENTARE

Preturile principalelor produse alimentare din magazine nu au mai crescut in ultima perioada, dupa ce acestea ajunsesera “sa intepe tavanul”, a afirmat vineri ministrul Agriculturii, Petre Daea.

Ministerul Agriculturii monitorizeaza zilnic preturile din mai multe magazine, iar “frica pazeste via”, a precizat el.

La finalul lunii noiembrie, Petre Daea a declarat ca a analizat factorii care au generat scumpirea oualor din ultima perioada, considerand ca nu este normal ca oul achizitionat cu 50 de bani la poarta fermei sa ajunga pe raftul magazinelor la un pret dublu, de circa un leu.

Oficialul a subliniat atunci ca, in unele magazine, lucrurile s-au imbunatatit din punct de vedere al pretului.

Vineri, la prezentarea bilantului anual al ministerului pe care-l conduce, Daea a subliniat ca preturile principalelor produse nu au mai crescut deloc.

“S-au potolit. Am informatii pe fiecare magazin in parte, le urmarim zilnic. Toate preturile de la produsele principale nu au mai crescut. Absolut deloc. (…) Eu le urmaresc zilnic. Pe masa mea vin aceste informatii in fiecare zi. (…) S-au potolit. Frica pazeste via”, a afirmat ministrul Agriculturii.

In luna noiembrie, Petre Daea spunea ca a sesizat Consiliul Concurentei in privinta scumpirilor aparute la alimente, in special la oua, carne si produse lactate, intrucat analizele Ministerului nu au scos in evidenta motive obiective care sa determine majorari de preturi, iar institutia nu are instrumente si prevederi legale pentru a interveni pe piata.

Fermierii au solicitat si ei interventia autoritatilor, in contextul in care ei spun ca isi vand productia la preturi mai mici decat acum cateva saptamani, insa, pe de alta parte, produsele ajung la consumator cu preturi mult mai mari.

Ce preturi au crescut si ce spun producatorii

Ouale au ajuns sa coste in prezent peste un leu bucata, iar pretul untului aproape ca s-a dublat si el. Majorari de preturi s-au inregistrat si la alte produse lactate, la carne si produse din carne.

Reprezentantii Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR) sustin ca pretul oualor a crescut la poarta fermei cu doar 24% in octombrie 2017, comparativ cu perioada similara a anului trecut, aceasta situatie fiind determinata insa de “criza fipronilului” din luna august, care a distorsionat piata in unele state membre ale Uniunii Europene.

Potrivit datelor furnizate Agerpres de UCPR, in luna octombrie 2017, ouale s-au vandut, in medie, cu 36 de bani pe bucata, fara TVA, la poarta fermei, insa in magazine pretul a sarit de 80 de bani pe bucata.

De asemenea, pretul carnii de pasare si porc a scazut la poarta fermei cu pana la 30% fata de 2016, dar, cu toate acestea, in marile lanturi de magazine alimentele s-au scumpit.

Asociatia Crescatorilor si Exportatorilor de Bovine, Ovine si Porcine (ACEBOP) arata ca, desi pretul carnii de pasare si porc a scazut la poarta fermei cu pana la 30% fata de 2016, cu toate acestea in marile lanturi de magazine alimentele s-au scumpit, astfel incat asociatia solicita autoritatilor sa intervina.

“Cresterea preturilor la alimente este un subiect mult discutat in ultimele zile, atat in media cat si in randul producatorilor romani. Marile lanturi de magazine, care fac parte din mari corporatii internationale, au de multe ori practici comerciale indreptate impotriva consumatorului roman. Scopul este unul singur: maximizarea profiturilor”, arata asociatia, intr-un comunicat.

Si laptele si produsele lactate au pretul nemodificat la producator.

“Solicitam autoritatilor responsabile sa intervina de urgenta si sa faca lumina in aceasta situatie, care pentru noi, fermierii, este de neinteles. Produsele obtinute in Romania se vand mai ieftin decat in urma cu cateva saptamani si totusi mai departe, acestea ajung la consumator cu preturi foarte mari. Astazi noi, fermierii, vindem sub pretul de productie”, spune Mary-Eugenia Pana, presedinte ACEBOP.

Strategie pentru favorizarea produselor marca proprie?

Producatorii reclama si politica de pret a retailerilor prin care se vizeaza scoaterea de pe raft a produselor acestora in favoarea produselor marca proprie.

Multi cumparatori pot sa observe diferenta substantiala de pret (minimum 30 – 50%) la acelasi sortiment (lapte si produse lactate, carne si produse din carne, paine, legume) intre produsele diverselor branduri si produsul marca proprie al retailerului.

De exemplu, daca vrem sa cumparam lapte (sa zicem la bidon de un litru si jumatate), putem sa observam ca produsul marca proprie al lantului de magazine este cu 2-3 lei mai ieftin decat produsele celorlalte branduri.

La o prima vedere, am putea sa spunem ca asta e, pana la urma e in favoarea cumparatorului, daca poate sa cumpere mai ieftin un produs.

Insa daca aceasta diferenta este doar o strategie de pret menita sa ii scoata de la raft, prin vanzari din ce in ce mai mici, pe producatori? Iar ulterior sa poata sa creasca pretul produsului marca proprie, cu beneficii doar pentru retailer si cu mari pagube pentru producatori.

Producatorii reclama, practic, o strategie de pret in cinci etape a retailerilor:

  1. retailerul analizeaza care produse se vand si care este marja;

  2. producatorii sunt ofertati sa produca sub marca proprie a retailerului acele produse care au fost observate ca au volume mari de vanzare si marje bune;

  3. produsele comercializate sub marca proprie sunt avantajate prin o marja impusa de retailer mult mai mica, in conditiile in care au ambalaje similare cu produsele diferitelor branduri si sunt plasate langa produsele de brand.

  4. in timp, vanzarile se muta de pe produsele brandurilor pe produsele similare marca proprie si brandurile sunt practic excluse de la raft deoarece nu mai au vanzari

  5. cand piata permite, pretul la produsul marca proprie este crescut puternic, in conditiile in care nu mai are practic competitie la raft

Rezultatul: cumparatorul nu beneficiaza decat pe termen scurt de preturi mai mici, iar producatorii autohtoni sunt fortati sa produca si sa comercializeze produsele in conditii defavorabile, asta in cazul fericit in care mai raman pe piata.

Pana acum, marile lanturi de magazine nu au comentat aceste situatii.

In context, presedintele Consiliului Concurentei a amintit de amenda de 35 de milioane de euro luata in 2015 de Metro, Real, Selgros, Mega Image si furnizorii acestora, ca urmare a unor intelegeri anticoncurentiale, si a precizat ca exista in analiza Consiliului o alta investigatie, care vizeaza eventuale comportamente ilegale ale Cora, Carrefour, Kaufland si ale furnizorilor lor, ancheta care va fi finalizata in prima parte a anului viitor.

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat:

Continuarea navigarii pe acest website reprezinta acceptarea cookie-urilor. Afla mai multe

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close