Home >> SANATATE >> CE SA MANCAM CA SA NE FERIM DE COLESTEROL

CE SA MANCAM CA SA NE FERIM DE COLESTEROL

Colesterolul crescut îngroaşă arterele. Dieta care menţine inima şi vasele de sânge sănătoase.

Ateroscleroza îngustează vasele de sânge împiedicând circulaţia nutrienţilor către organe.

Colesterolul este o substanţă din categoria lipidelor, foarte importantă pentru buna funcţionare a celulelor, pentru fabricarea sărurilor biliare necesare digestiei şi a hormonilor sexuali.

Colesterolul este transportat prin sânge sub forma a 2 lipoproteine – LDL (colesterolul „rău“) şi HDL (colesterolul „bun“).

Atunci când colesterolul din sânge creşte, el îngroaşă arterele transformându-le în tuburi rigide, care împiedică circulaţia sângelui şi aprovizionarea cu nutrienţi a organelor vitale. Boala se numeşte ateroscleroză.

Două sunt sursele prin care colesterolul este prezent în corp: prin consumul de grăsimi animale – colesterol exogen – şi în urma fabricării lui de către ficat – colesterol endogen.

Nivelul normal de colesterol din sânge este între 150 şi 200 de miligrame pe decilitru, din care 20-25% este datorat celui exogen.

Potrivit „Abecedarului de nutriţie“, coordonat de prof.dr. Nicolae Hâncu, medic de diabet, nutriţie şi boli metabolice, consumul de colesterol trebuie limitat la sub 300 de miligrame pe zi. Creşterea colesterolului total şi a celui rău – LDL – sunt factori de risc cardiovascular, astfel că dieta este importantă pentru că prin intermediul ei putem controla aportul de grăsimi animale consumate.

Alimente precum gălbenuşul de ou, preparatele pe bază de creier, ficat, carne de porc, unt, mezeluri trebuie eliminate şi încurajat consumul de peşte şi carne de pasăre.

Potrivit „Ghidului de nutriţie“, coordonat de prof.dr. Cristian Serafinceanu, medic de diabet, nutriţie şi boli metabolice, deşi creveţii  au un conţinut ridicat de colesterol au în componenţa lor şi anumite substanţe – steroli non-colesterolici – care intră în competiţie cu colesterolul pentru absorbţie şi, din acest motiv, sunt recomandabili, comparativ cu carnea de vită, de oaie sau de porc, al cărui consum trebuie limitat.

Potrivit aceleiaşi surse, cu excepţia brânzei de fermă – telemea – şi proaspete, majoritatea tipurilor sunt bogate în colesterol, astfel că ar trebui limitat consumul.

Se poate face acest lucru prin înlocuirea cu brânzeturi fără grăsimi sau cu conţinut mic, obţinute din produse vegetale.

Multe produse alimentare preparate acasă – prăjituri checuri, plăcinte – conţin cantităţi crescute de grăsimi saturate sub formă de unt, lapte integral, ouă şi untură.

Recomandarea este ca aceste produse să fie preparate cu lapte degresat – în loc de lapte integral – şi de margarină – în loc de unt sau untură. Alte metode prin care poate fi scăzut colesterolul „rău“ şi crescut cel „bun“ sunt folosirea uleiului de floarea-soarelui, măsline sau porumb; consumul de fibre alimentare şi consumul moderat de alcool – aproximativ 10 grame pe zi.

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat:

Continuarea navigarii pe acest website reprezinta acceptarea cookie-urilor. Afla mai multe

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close